در این مقاله به صورت تخصصی به بررسی انواع باطری خودرو می پردازیم تا بتوانیم اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار صاحبان خودرو قرار دهیم .

باطری ماشین به طور معمول گونه ایی از باتری های قابل شارژ کردن هستند که به طور معمول از نوع اسید سرب می باشند و هر خودرویی برای استارت زدن و تامین برق خودرو جهت حرکت خودرو به آن نیاز دارد . البته امروزه به دلیل مشکلاتی که در نوع باتری های نوع اسیدی ( تر ) بوجود آمده است از جمله خطرات بوجود آمده از اسید باتری و یا نگهداری و مراقبت های پیاپی و .

استفاده از نوع خشک ( باتری سیلد ) باتری های استارتر در حال گسترش می باشد . در واقع اولین سری از  بهترین باطری های خودرو ، باطری های بدون نیاز به تعمیرات  ( باطری سیلد ) می باشند . این قبیل باطری خودرو به دلیل سطح پایین تولید گاز و عدم نیاز به تعمیرات ، بر اساس استاندارد DIN دارای مشخصه هدر رفتن بسیار اندک آب می باشند . همین امر باعث به تاخیر انداختن بازدیدهای الکترولیت در دوره های زمانی زیر می گردد .

1. هر 15 ماه یا به عبارت دیگر حدودا هر 25 هزار کیلومتر برای تمامی باطری خودرو بدون نیاز به تعمیرات .

2. هر 25 ماه و یا به عبارت دیگر حدودا هر 40 هزار کیلومتر برای تمامی باتری خودرو بدون نیاز به تعمیرات .

باتری خودرو بدون نیاز به تعمیرات دارای مشخصه های زیر می باشد .

1. دارای قابلیت بهینه استارت زنی در هوای سرد .

2. شارژ دو حالت خشک که الکترولیت مخلوط قبل از نصب در آن ریخته می شود .

3. مدت زمانی طولانی سرویس

4. مناسب برای تمام خودروهای سبک و سنگین در تمام فصول سال .

دومین سری باتری خودرو ، باطری 100درصد بدون نیاز به تعمیرات ( باتری سیلد )  می باشد . در اینگونه باطری خودرو دیگر هیچ گونه نیازی به بررسی سطح الکترولیت نمی باشد . این گونه باطری خودرو دارای 2 دریچه برای تهویه می باشد . این گونه باتری خودرو کاملا به صورت عایق ساخته شده است . در این گونه باطری خودرو سیستم الکتریکی خودرو به صورت کاملا نرمال عمل می کند ، در نتیجه تجزیه آب کاهش یافته و به همین دلیل الکترولیت در بالای سطح صفات قرار گرفته و تا پایان عمرمفید باطری خودرو به همان سطح باقی خواهد ماند . در این نوع باتری خودرو دشارژ خودبخودی به ندرت اتفاق می افتد .

این نوع باتری خودرو دارای مشخصات فنی زیر می باشند .

1. ذخیره ایمنی چند گانه .

2. استارت زنی درست و مناسب و بهینه .

3. آمادگی مناسب جهت نصب و استارت .

4. افزایش طول عمر مفید باتری خودرو .

5. مقاومت در برابر شارژ بیش از حد .

در واقع این نوع باتری خودرو دارای مشخصه های ایمنی بهینه شده و مناسب تری می باشند . مثلا : پوسته مقاوم پیچ در پیچ با دریچه های تهویه گاز از فرار اسید در هنگام خم شدن باطری خودرو با زاویه در حدود 70 درجه و همچنین از تولید قوس الکتریکی جلوگیری به عمل می آورد .

باتری خودرو سیلور پلاس سپاهان باتری و باتری خودرو اوربیتال و همچنین باتری خودرو سیلد واریان صبا باتری که به لحاظ فنی باتری کلسیم -سربی هستند دارای چنین ویژگی هستند . عمر مفید در باتری خودرویی سیلور پلاس به دلیل آلیاژ نقره بکار رفته در آن در حدود 20 درصد از باتری خودرو معمولی بیشتر می باشد .  این گونه از باتری خودرو دارای قدرت استارت زنی قوی تری در هوای سرد می باشد . از آنجا که در این گونه باتری خودرو از صفحات نازکتر استفاده شده است در نتیجه باعث به وجود آمدن صفحه تماس بیشتر شده و قدرت استارت زنی آن به نسبت باتری معمولی بیشتر است .

باطری خودرو دارای مقاومت بالا

در خودروهایی مانند اتوبوس ، ون ، تاکسی ها و وسایل تقیله عمومی که ااما باید در مسیرهای کوتاه حرکت و توقف داشته باشند و در مسیرهای کوتاه پس از هر توقف و حرکت استارت بزنند که این عامل موجب می شود که مصرف جریان زیادی را در بر بگیرد . همین امر موجب می گردد که باطری خودرو به طور کامل تخلیه گردد و باتری خودرو در معرض بارهای سنگینی قرار گیرد و شارژ متوالی توسط دینام فایده ایی ندارد . علاوه بر مواردی که اشاره شد کصرف زیاد جریان در هنگام توقف خودرو و حرکت فن ها ، سیستم تهویه مطبوع ، سیستم صوتی ، بخاری ، سیستم روشنایی نیز وجود دارد . استفاده از این باتری ها از آنجا که دارای مقاومت بالایی هستند و مقاوم در برابر بارهای سیکلی می باشند به همین دلیل دارای سطح دشارژ بالایی هستند و عمر مفید آن بالاست . عمر مفید این باتری ها تقریبا دو برابر باتری های معمولی می باشد .

باطری خودرو مقاوم در برابر ارتعاش

این نوع از باتری های خودرو دارای یک قلاب پلاستیکی می باشند که از حرکت های صفحات نسبت به قاب باتری جلوگیری می کند . مطابق استاندارد ، این نوع از باتری خودرو که مقاوم در برابر ارتعاش هستند بایستی دارای مقاومت در مدت 20 ساعت ارتعاشی سینوسی و حداکثر شتاب برابر 6g باشد . این نوع از باتری خودرو تقریبا 10 برابر سخت تر از نوع مشابه آن در سایر باتری های معمولی می باشد .

باتری خودرو مقاوم در برابر ارتعاش در وسایل نقلیه مانند کامیون ها ، تراکتورها ، ماشین آلات راهسازی ، و ماشین آلات کشاورزی ، جنگلبانی و . قرار می گیرد .

باتری خودرو با خروجی جریان بالا

این نوع از باتری های خودرو دارای صفحات کمتر و ضخیم تر می باشد . این نوع از باتری خودرو دارای جریان تست دشارژ در هوای سرد نمی باشد و قدرت استارت زنی آن حدودا 40 درصد کمتر از باتری های همان سایز در باتری های معمولی واستاندارد هستند . از این نوع باتری ها معمولا جهت جرثقیل های بالابرنده که نیازمند به قدرت استارت زنی نبوده و قابل شارژ می باشند . از این نوع باتری ها با خروجی جریان بالا جهت انتقال انرژی به واحدهای راه انداز کوچک مانند : جاروبرقی و یا صندلی معلولین مورد استفاده قرار می گیرد .

صفحات این نوع باتری ها که که خروجی جریان بالا دارند به طور کامل و محکم در محلول الکترولیت ژلی قرار گرفته اند .

به طور کلی می توان بیان کرد که باتری خودرو های سواری و وانت بارها به طور معمول از نوع باتری های 12 ولتی می باشند و موتورهای دیزلی از نوع باتری های 24 ولتی می باشند .

چنانچه باتری های خودرویی برای موتور دیزل استفاده گردد ، بدلیل اینکه موتورهای دیزلی دارای راندمان سوخت بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند ،  زودتر از زمان موعود به اتمام می رسند . در واقع موتورهای دیزلی  گونه ایی درون سوز هستند که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می گردد . تفاوت اصلی موتور دیزل با دیگر موتورها استفاده از احتراق در اثر تراکم است .


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها