معرفی باتری اتمی، باتری اسیدی

خلاصه

باتری اتمی مناسب انواع خودروهای سبک ازجمله پیکان سواری ،وانت سواری ، سوزوکی ویتارا و. میباشد .  باتری اتمی به نوعی از باتری ها گفته می شود که صفحات داخل آن قبل از ساخت، شارژ شده و به صورت دسته صفحه درآمده باشد و در نهایت مونتاژ شود.

این نوع باتری با استفاده از دو نوع  فناوری کلسیم - کلسیم ویا کلسیوم - سیلور ساخته شده است. این دو نوع جدید ترین مدل هستند و نسبت به سایر باتری ها قیمت و طول عمر بیشتری دارند.

باتری اتمی ماشین یکی از پرفروش ترین باتری خودرو می باشد. تفاوت عمده باطری ماشین اتمی با باتری اسیدی این است که جنس آلیاژی که دارد یعنی کلسیم و یا سیلور باعث شده است که هم طول عمرشان بیشتر باشد و هم قدرت استارت زدن بالاتری داشته باشد.

نکته ای که در رابطه با باتری اتمی وجود دارد این است که چطور می توان از شارژ و دشارژ باتری مطلع شویم. ساده ترین روش برای این کار چک نمودن چشمی روی باتری است. چشمی یا نشانگر باتری یک قطعه اسید سنج است که متناسب با غلظت الکترولیت باتری به سه رنگ مختلف در می آید

این چشمی دارای سه رنگ سبز، سفید و قهوه ای می باشد.

اگر رنگ سبز را نشان دهد به این معنی است که باتری سالم است.

اگر رنگ قهوه ای را نشان دهد یعنی باتری سالم است اما در حالت دشارژ قرار دارد.

چنانچه رنگ سفید را نشان دهد یعنی باتری خراب است و نیاز به تعمیر دارد.

این نوع باتری به علت بسته بودن قالب باتری به هیچ وجه اسید باتری از آن خارج نشده و باعث کثیف شدن بدنه و آسیب به سیم کشی های خودرو نمی شود. باید به این نکته توجه داشت که باتری خودرو چه باتری اتمی وچه باتری اسیدی، باید متناسب با خودرو خریداری گردد. باتری اتمی به علت طول عمر  بیشتر، بی نیاز بودن به مراقبت و تمیز بودن نسبت به نوع اسیدی آن برای مصرف کننده مطمئن تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود.

انواع باتری اتمی

عمر باطری ماشین بستگی به نوع باتری، کیفیت و نحوه نگهداری آن دارد. باتری اتمی از فرایند رادیواکتیو برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کند و به همین دلیل طول عمر بیشتری نسبت به باتری های معمولی دارد. از لحاظ ساختاری این نوع باتری ها برای طول عمر بین 5 تا 10 سال ساخته می شوند اما این طول  عمر تا حد ریادی به نحوه استفاده از باتری دارد. در صورت استفاده مکرر وشار و دشارژ شدن زیاد باتری عمر آن کاهش می یابد. رعایت موارد زیر می تواند باعث افزایش عمر باتری خودرو شما به بیشتر از5 سال شود:

شارژ مجدد باتری را پس از رسیدن سطح شارژ باتری به زیر 50 درصد انجام دهید.

سطح الکترولیت باتری را در مقدار مشخص شده آن نگه دارید و از کاهش سطح آن خودداری نمایید. (باتری های اتمی نیاز به این مراقبت ندارند(

اقدامات پیشگیرانه با توجه به نوع آب و هوای منطقه ایی که در آن زندگی می کنید و مراقبت های لازم برای فصول گرم و سرد.

در صورت عدم استفاده از باتری برای مدت طولانی گیره های نگهدارنده(بست) آن را باز کنید.

چک کردن سر باتری و تسمه دینام و تمیز کردن باتری.

ساختار باتری اتمی

باتری اتمی که به نام های باتری هسته ایی و باتری تریتیوم نیز شناخته می شود یک تولید کننده جریان الکتریکی است که انرژی حاصل از هسته مواد رادیو اکتیو را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.  
باطری  ماشین اتمی به دلیل عمر طولانی و تراکم بالای انرژی به عنوان یک منبع انرژی  برای تجهیزاتی که نیاز به استفاده طولانی مدت دارند از جمله برای خودرو ها و انواع قوی تر آن برای فضا پیما استفاده می شود.

روش های تبدیل انرژی در این نوع باتری ها به دو صورت تبدیل حرارتی و غیر حرارتی است. در روش تبدیل حرارتی خروجی از تفاوت دمایی حاصل می شود و شامل جنراتور های ترموالکتریک و ترمیونیک می شود. تبدیل غیر حرارتی به جای استفاده از انرژی حرارتی از استخراج انرژی هسته برای چرخش الکترون و تولید انرژی استفاده می کند.

 

 

تفاوت باتری اتمی و اسیدی

باطری ماشین به دو دسته باتری های با مراقبت کم (low maintanance)  که به آن باتری اسیدی گفته می شود و باتری های بدون مراقبت (free maintanance) که باتری های اتمی می باشند تقسیم می شوند. تفاوت اصلی باتری های اتمی و اسیدی جنس الکترولیت به کار رفته در آن می باشد. در باتری های اسیدی جنس صفحات الکترولیت سرب است و از شش صفحه سربی دارای قطب مثبت و منفی که در محلول آب و اسید سولفوریک قرار گرفته اند تشکیل شده است. از واکنش بین صفحات و محلول الکترولیت الکترون آزاد می شود. به دلیل شناور بودن صفحات در محلول باید سطح محلول الکترولیت در باتری های اسیدی چک شود و در صورت کاهش آب مقطر به آن اضافه شود به همین دلیل به آن باتری نیاز به مراقبت گفته می شود. تشخیص باتری های اسیدی به راحتی با شش درب قرار گرفته روی آن که قابل باز شدن هستند امکان پذیر است.

باتری اسیدی باتری اتمی

باتری های اتمی نیز دارای الکترولیت می باشند اما جنس الکترولیت آن از کلسیم  یا  سیلور می باشد. به دلیل جنس صفحات باتری اتمی سطح الکترولیت آن ها کاهش نمی یابد و نیاز به چک کردن ندارد. تشخیص میزان شارژ این باتری ها به راحتی با چک کردن چراغ روی باتری انجام می شود که شامل سه حالت سبز نشان دهنده شارژ بودن، سیاه نشانه ضعیف شدن شارژ باتری و سفید نشانه تخلیه باتری است.

باتری های اتمی نسبت به باتری های اسیدی دارای طول عمر بیشتر و الودگی کمتر به دلیل نداشتن درب است. تولید باتری اسیدی به دلیل افزایش الودگی کمتر شده است و باطری های ماشین اتمی تولید بیشتری  در کارخانجات در ایران و سایر کشور ها دارد.

معرفی باتری اتمی، باتری اسیدی

خلاصه

باتری اتمی مناسب انواع خودروهای سبک ازجمله پیکان سواری ،وانت سواری ، سوزوکی ویتارا و. میباشد .  باتری اتمی به نوعی از باتری ها گفته می شود که صفحات داخل آن قبل از ساخت، شارژ شده و به صورت دسته صفحه درآمده باشد و در نهایت مونتاژ شود.

این نوع باتری با استفاده از دو نوع  فناوری کلسیم - کلسیم ویا کلسیوم - سیلور ساخته شده است. این دو نوع جدید ترین مدل هستند و نسبت به سایر باتری ها قیمت و طول عمر بیشتری دارند.

باتری اتمی ماشین یکی از پرفروش ترین باتری خودرو می باشد. تفاوت عمده باطری ماشین اتمی با باتری اسیدی این است که جنس آلیاژی که دارد یعنی کلسیم و یا سیلور باعث شده است که هم طول عمرشان بیشتر باشد و هم قدرت استارت زدن بالاتری داشته باشد.

نکته ای که در رابطه با باتری اتمی وجود دارد این است که چطور می توان از شارژ و دشارژ باتری مطلع شویم. ساده ترین روش برای این کار چک نمودن چشمی روی باتری است. چشمی یا نشانگر باتری یک قطعه اسید سنج است که متناسب با غلظت الکترولیت باتری به سه رنگ مختلف در می آید

این چشمی دارای سه رنگ سبز، سفید و قهوه ای می باشد.

اگر رنگ سبز را نشان دهد به این معنی است که باتری سالم است.

اگر رنگ قهوه ای را نشان دهد یعنی باتری سالم است اما در حالت دشارژ قرار دارد.

چنانچه رنگ سفید را نشان دهد یعنی باتری خراب است و نیاز به تعمیر دارد.

این نوع باتری به علت بسته بودن قالب باتری به هیچ وجه اسید باتری از آن خارج نشده و باعث کثیف شدن بدنه و آسیب به سیم کشی های خودرو نمی شود. باید به این نکته توجه داشت که باتری خودرو چه باتری اتمی وچه باتری اسیدی، باید متناسب با خودرو خریداری گردد. باتری اتمی به علت طول عمر  بیشتر، بی نیاز بودن به مراقبت و تمیز بودن نسبت به نوع اسیدی آن برای مصرف کننده مطمئن تر و مقرون به صرفه تر خواهد بود.

انواع باتری اتمی

عمر باطری ماشین بستگی به نوع باتری، کیفیت و نحوه نگهداری آن دارد. باتری اتمی از فرایند رادیواکتیو برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کند و به همین دلیل طول عمر بیشتری نسبت به باتری های معمولی دارد. از لحاظ ساختاری این نوع باتری ها برای طول عمر بین 5 تا 10 سال ساخته می شوند اما این طول  عمر تا حد ریادی به نحوه استفاده از باتری دارد. در صورت استفاده مکرر وشار و دشارژ شدن زیاد باتری عمر آن کاهش می یابد. رعایت موارد زیر می تواند باعث افزایش عمر باتری خودرو شما به بیشتر از5 سال شود:

شارژ مجدد باتری را پس از رسیدن سطح شارژ باتری به زیر 50 درصد انجام دهید.

سطح الکترولیت باتری را در مقدار مشخص شده آن نگه دارید و از کاهش سطح آن خودداری نمایید. (باتری های اتمی نیاز به این مراقبت ندارند(

اقدامات پیشگیرانه با توجه به نوع آب و هوای منطقه ایی که در آن زندگی می کنید و مراقبت های لازم برای فصول گرم و سرد.

در صورت عدم استفاده از باتری برای مدت طولانی گیره های نگهدارنده(بست) آن را باز کنید.

چک کردن سر باتری و تسمه دینام و تمیز کردن باتری.

ساختار باتری اتمی

باتری اتمی که به نام های باتری هسته ایی و باتری تریتیوم نیز شناخته می شود یک تولید کننده جریان الکتریکی است که انرژی حاصل از هسته مواد رادیو اکتیو را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.  
باطری  ماشین اتمی به دلیل عمر طولانی و تراکم بالای انرژی به عنوان یک منبع انرژی  برای تجهیزاتی که نیاز به استفاده طولانی مدت دارند از جمله برای خودرو ها و انواع قوی تر آن برای فضا پیما استفاده می شود.

روش های تبدیل انرژی در این نوع باتری ها به دو صورت تبدیل حرارتی و غیر حرارتی است. در روش تبدیل حرارتی خروجی از تفاوت دمایی حاصل می شود و شامل جنراتور های ترموالکتریک و ترمیونیک می شود. تبدیل غیر حرارتی به جای استفاده از انرژی حرارتی از استخراج انرژی هسته برای چرخش الکترون و تولید انرژی استفاده می کند.

 

 

تفاوت باتری اتمی و اسیدی

باطری ماشین به دو دسته باتری های با مراقبت کم (low maintanance)  که به آن باتری اسیدی گفته می شود و باتری های بدون مراقبت (free maintanance) که باتری های اتمی می باشند تقسیم می شوند. تفاوت اصلی باتری های اتمی و اسیدی جنس الکترولیت به کار رفته در آن می باشد. در باتری های اسیدی جنس صفحات الکترولیت سرب است و از شش صفحه سربی دارای قطب مثبت و منفی که در محلول آب و اسید سولفوریک قرار گرفته اند تشکیل شده است. از واکنش بین صفحات و محلول الکترولیت الکترون آزاد می شود. به دلیل شناور بودن صفحات در محلول باید سطح محلول الکترولیت در باتری های اسیدی چک شود و در صورت کاهش آب مقطر به آن اضافه شود به همین دلیل به آن باتری نیاز به مراقبت گفته می شود. تشخیص باتری های اسیدی به راحتی با شش درب قرار گرفته روی آن که قابل باز شدن هستند امکان پذیر است.

باتری اسیدی باتری اتمی

باتری های اتمی نیز دارای الکترولیت می باشند اما جنس الکترولیت آن از کلسیم  یا  سیلور می باشد. به دلیل جنس صفحات باتری اتمی سطح الکترولیت آن ها کاهش نمی یابد و نیاز به چک کردن ندارد. تشخیص میزان شارژ این باتری ها به راحتی با چک کردن چراغ روی باتری انجام می شود که شامل سه حالت سبز نشان دهنده شارژ بودن، سیاه نشانه ضعیف شدن شارژ باتری و سفید نشانه تخلیه باتری است.

باتری های اتمی نسبت به باتری های اسیدی دارای طول عمر بیشتر و الودگی کمتر به دلیل نداشتن درب است. تولید باتری اسیدی به دلیل افزایش الودگی کمتر شده است و باطری های ماشین اتمی تولید بیشتری  در کارخانجات در ایران و سایر کشور ها دارد.


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها